Salgs og leveringsbetingelser

Fakturering og betaling

Der udstedes faktura hver fredag, som omfatter det i ugen udførte arbejde samt leverede materialer (herunder eventuelle efterbestillinger af inventar mv.). Betaling af fakturaen skal ske ved straksoverførsel. Hvis betaling ikke er modtaget på vores konto senest den efterfølgende tirsdag, vil arbejdet blive suspenderet med øjeblikkelig virkning, indtil betaling er registreret.

Arbejdsstandsning og tidsfrister

OPTIMUM ApS forbeholder sig retten til at kræve erstatning for tabt arbejdsfortjeneste i tilfælde af arbejdsstandsning som følge af manglende betaling. Dette vil også medføre en forlængelse af eventuelle aftalte tidsfrister. Ikke-returnerbare materialer og inventar, såsom vinduer, døre og køkkenelementer, skal betales ved projektets accept eller opstart. Når betaling er sket, betragtes disse som bygherres ejendom, og bygherre vil modtage en ordrebekræftelse med bygherres adresse som leveringsadresse.

Betalingsbetingelser ved udførelse af Conteco

Ved projekter, hvor Conteco anvendes, forfalder 70% af den samlede ordresum til betaling ved projektets opstart. Dette beløb skal indbetales senest på den første dag, hvor arbejdet påbegyndes, og betalingen skal ske ved straksoverførsel. Såfremt dette ikke overholdes, vil arbejdet blive standset i overensstemmelse med de øvrige betingelser.

Fortrydelsesret

Et fremsendt tilbud fra OPTIMUM ApS er gældende i 10 dage fra tilbudsdatoen, medmindre andet er skriftligt aftalt. Når tilbuddet er accepteret af køber, bortfalder enhver fortrydelsesret. Accepten er bindende, og der kan herefter ikke gøres krav om ophævelse af aftalen uden samtykke fra OPTIMUM ApS.

Renter og rykkergebyr ved manglende betaling

Hvis bygherre ikke betaler inden for den på fakturaen angivne forfaldsdato, er OPTIMUM ApS berettiget til at pålægge morarenter på 2% pr. påbegyndt måned fra forfaldsdato og frem til betalingen er fuldført. OPTIMUM ApS fremsender maksimalt to påmindelser, som vil medføre opkrævning af rykkergebyr. Ved fortsat manglende betaling vil sagen blive overdraget til OPTIMUM ApS’ inkassopartner med henblik på inddrivelse af gælden.

Inkasso og betalingsaftaler

Hvis der efter maksimalt to henvendelser ikke er indgået en skriftlig betalingsaftale med OPTIMUM ApS, overgår sagen til inkasso, og omkostningerne ved dette vil påhvile kunden. I denne forbindelse forbeholder OPTIMUM ApS sig retten til at lade sin inkassopartner indberette bygherre til RKI’s register over dårlige betalere. 

Indsigelser

Eventuelle indsigelser vedrørende fejl eller mangler i leverancen eller det udførte arbejde skal fremsættes skriftligt til OPTIMUM ApS inden otte dage. Såfremt denne frist ikke overholdes, fraskriver bygherre sig retten til at gøre indsigelser gældende i forbindelse med en eventuel inkassosag.

Modregning og tilbageholdelse

Bygherre er ikke berettiget til at foretage modregning i købesummen med krav, der måtte udspringe af andre retsforhold med OPTIMUM ApS, og bygherre kan ikke tilbageholde det købte som følge af sådanne modkrav. Endvidere kan betaling ikke tilbageholdes på grund af reklamationer eller modkrav vedrørende det leverede arbejde. Ved manglende betaling bortfalder OPTIMUM ApS’ garantiforpligtelser.

Ejendomsforbehold

OPTIMUM ApS forbeholder sig ejendomsretten til leverede materialer og udført arbejde, indtil fuld betaling er modtaget, og opgaven er afleveret og godkendt.

Værneting

Enhver tvist vedrørende disse salgs- og leveringsbetingelser skal afgøres ved Retten i Randers.

Sidst opdateret d. 2/1.2024